Posty na media społecznościowe to nie tylko tekst, ale również treści wizualne. Szok i niedowierzanie!
Wielu z nas zgodzi się, że to właśnie grafiki odgrywają kluczową rolę w zwróceniu uwagi odbiorcy. To dzięki nim Twoja marka może się wyróżnić i zostać zapamiętana na tle swoich konkurentów. Ale o tym mam nadzieję, że wie każdy, kto tutaj zagląda.
Odkąd prowadzę media społecznościowe dla klientów, dzień bez słów “Jakie wymiary ma grafika na […tu sobie wstaw dowolny SM]?” – to dzień stracony.
I mówię całkiem serio.
Na palcach u jednej ręki mogę policzyć dni, w których albo klient, albo współpracownicy o to nie zapytają. W końcu nic dziwnego, zarówno Facebook, jak i inne media społecznościowe nie wybaczają. Co rusz zmieniają wymiary, optymalizują i wymyślają (zwykle na gorzej, ale to moje subiektywne zdanie).
Prawdą jest stwierdzenie, żeby kreacje najlepiej działały i wyglądały, muszą być nie tylko interesujące, ale i odpowiednio dopasowane do różnych urządzeń. To, że Ty przeglądasz Instagrama na telefonie, nie oznacza, że inna osoba robi dokładnie tak samo. Wręcz warto założyć tutaj, że jest inaczej.
Jak zatem publikować angażujące treści i jednocześnie odpowiednio dopasowane? Jak dobrać rozmiary grafik do mediów społecznościowych?
Wszystko Ci pokażę, a już nigdy nie zbłądzisz między pikselami.
Facebook — jak to z nim jest?
Jakie powinny mieć wymiary grafiki na Facebooka? Pojadę klasykiem, to zależy!
Zdjęcie profilowe:
To właśnie ono pełni funkcję wizytówki, a zarazem utrwala wizerunek naszej marki z logo, jakie do niej przypisaliśmy. Fakt jest taki, że to właśnie logo jest elementem graficznym, z którym najczęściej spotykamy się na Fejsie.
Zalecany rozmiar przez Facebooka, to 400×400 px, jednakże z własnego doświadczenia proponuję tutaj pójść nieco wyżej i użyć wymiarów 900×900 px. Jednakże pamiętaj, zdjęcie to pomimo wszystko na komputerze będzie wyświetlane w rozmiarze 170×170 px, a na mobile 128×128 px. Nie umieszczaj tam malutkich elementów czy drobnych napisów.
Dlaczego więc polecam jednak większe rozmiary?
To proste. W momencie, gdy klikniesz Ty lub Twój klient w to zdjęcie, nie będziecie potrzebować lupy, aby rozszyfrować, co jest tam napisane.
Pssst… Tylko pamiętaj, że zdjęcie zostanie przycięte w kształt koła. A więc w części, która będzie niewidoczna, nie może się znaleźć nic kluczowego. Np. część naszego logo czy napis.
Zdjęcie w tle:
Gdy tylko o nim pomyślę, na myśl przychodzą mi najczarniejsze momenty mojej pracy.
Dopasowanie grafiki do wymiarów, jakie fejs przewidział dla obu platform, to nie lada wyzwanie. Szczególnie dla tych, którzy z grafiką nie mówią sobie na Ty, a fejsa używają raczej sporadycznie.
Cover photo to jedno z pierwszych miejsc, z którymi Twój odbiorca będzie miał styczność z marką. Dlatego nie możesz sobie tutaj pozwolić na skromne pitu, pitu, tylko poważnie przemyśl, co chciałbyś sam tutaj zobaczyć, jako potencjalny odbiorca swojej marki.
Przechodząc do meritum, a jest dość ważne -> wymiar, jaki musisz znać to właściwie “2 in 1”.
Na komputerze zdjęcie to wyświetla się w wymiarach 820×312 px, zaś na mobile 640×360 px. Ja sugeruję, aby w teorii połączyć oba rozmiary i w praktyce zrobić cover photo w wymiarach 2048×1152 px. Po dniach pełnych płaczu, potu i zszarganych nerwów podczas dopasowywania wymiarów, te wydają się zacne.
Dlaczego finalnie zaproponowałam inne wymiary, skoro Fejs wyświetla je w tych wymiarach?
A no dlatego, że dzięki tej metodzie i wymiarom mamy pewność, że nic nam się nie przytnie, a zdjęcia będą wyraźne. Hola, hola, to nie wszystko!
Musimy jednak pamiętać o tej zacnej różnicy między krótszymi wymiarami i zostawić pola bezpieczne, tak by żadna z wersji nie uległa niechcianym cięciom. I co ważne musisz mieć również na uwadze to, jak cover photo wyświetla się w wersji mobile. A w ostatnich miesiącach nieco się zmieniło i po czeluściach „internetuf” latają dwa widoki stron.
Oto one:
Posty:
Do tej pory publikowałeś posty poziome na Facebooku? Już tego nie rób albo ogranicz to do minimum.
Jeśli nadal opublikujesz taki post, nic się nie stanie. Jednak musisz pamiętać, że pośród innych “większych” grafik znikniesz z planszy szybciej niż zwykły pionek. A tego przecież nie chcesz.
Rekomendowane obecnie rozmiary to:
Kwadrat: Proporcje 1:1, jednak zalecany rozmiar to 1080×1080 px lub 1200×1200 px. Format używany powszechnie również do reklam.
Karuzela: Jeśli chcesz stworzyć post w formie karuzeli, użyj wielokrotności postów kwadratowych. Gdy planujesz stworzyć kilka grafik z jednej, aby finalnie zdjęcia się łączyły — przygotuj sobie szablon, gdzie najkrótsze boki (lewy/prawy) będą o wymiarze 1080, a dół i góra będą wielokrotnością 1080.
Np. Jeśli chcesz karuzelę z trzech grafik, które będą się łączyć. Przygotuj grafikę 1080×3240 px i podziel na 3 kwadraty. Dzięki temu uzyskasz ładne przejście między obrazami. Bez przerw w obrazie.
Post poziomy: Nie polecam, ale jeśli już musisz to rekomenduję wymiary 1200×630 px lub 1200×800 px. A współczynnik to 1,91:1.
Post pionowy: Rekomenduję użyć wymiaru 640×960 px. I to jest typ grafiki, który polecam najbardziej.
Zapytasz zapewne “dlaczego?”.
To proste, gdy Twój odbiorca będzie przeglądał posty na mobile (pamiętaj, że większość osób obecnie wszelkie media społecznościowe śledzi na smartfonie, a tylko mały odsetek ludzi jeszcze pozostaje wiernym obserwatorem komputerowym) to właśnie ta grafika będzie zajmowała praktycznie cały ekran. W efekcie czego pominięcie jej będzie znacznie trudniejsze, a czas spędzony na jej obejrzeniu znacznie się wydłuży.
Wydarzenia:
Tu musisz pamiętać, że ta grafika ma zainteresować odbiorcę. Więc warto w nią zainwestować nieco więcej czasu i zachęcić do wyjścia na stronę eventu. Zalecany wymiar obrazu to 1200×628 px.
Grupy:
Chcesz pozyskać nowych potencjalnych klientów? Chcesz rozbudować swoją społeczność? Prowadzenie grup jest fajnym sposobem, na zwiększenie ilości odbiorców.
Rekomendowany rozmiar grafiki w tle grupy: 1640×856 px.
Facebook Stories:
Relacje to królestwo szybkiego przekazu informacji. Twoja marka nie może o nich zapomnieć. Warto, aby tworzyć je systematycznie, najlepiej w formie angażującej z ankietami i naklejkami. Rekomendowany rozmiar to klasyczne 1080×1920 px.
Co ważne… pamiętaj tutaj o automatycznie wyświetlanej nazwie w górnym lewym rogu oraz ewentualnym CTA na dole relacji. Nie mogą one zakryć treści na grafice czy filmie.
Instagram – co tam u niego?
Jak przygotować kreacje, aby wyglądały dobrze? Czytaj dalej.
Posty:
Na Instagramie posty możesz dodawać w trzech różnych i jednocześnie najbardziej znanych nam rozmiarach: 1080×1080 (kwadrat), 1200×800 (poziom), 1080×1350 [4:5] (pion).
Z doświadczenia od razu wspomnę, że najlepsza forma to grafika pionowa. Dokładnie z tego samego powodu, o jakim wspomniałam przy grafikach na fejsa.
Ale, aleee kolego, koleżanko. Zanim zrobisz grafikę pionową, pamiętaj o jednym…
Tzw. strefie bezpiecznej, to co fajnie wygląda na “wallu” niekoniecznie dobrze będzie wyglądać po przycięciu na naszym feedzie.
Do zapamiętania: Grafiki pionowe w widoku „siatki” zostają przycięte w kwadrat. Pamiętaj, aby nie umieszczać kluczowych elementów poza cięciami oraz na ich łączeniu.
Relacje i Reels:
Tak samo, jak na Facebooku, najlepszym wymiarem będą zarówno filmy, jak i grafiki statyczne w rozmiarze 1080×1920 px.
Wskazówki:
- Aby być dobrze widoczną marką, stosuj grafiki, które będą zajmowały jak największą część ekranu.
W ten sposób skupisz uwagę odbiorcy na dłużej. - Aby uniknąć kompresji lub zniekształceń, prześlij plik w formacie JPG lub PNG.
- Jeżeli zdjęcie profilowe bądź zdjęcie w tle zawierają logo i/lub tekst, prześlij je jako plik PNG.
Tworząc grafiki na media społecznościowe, warto trzymać się ustalonych ram. Nie dlatego, że tak kazali, tylko dlatego, że tak najprawdopodobniej będzie to wyglądać najlepiej.
Jak już wcześniej wspominałam… nie od dziś wiadomo, że różne media społecznościowe, a w szczególności Fejs lubią nam płatać figle. A co za tym idzie? Zmieniać, to co bywało fajne, albo to do czego już zdążyliśmy się przyzwyczaić.
Jeśli jednak nie chcesz lub nie masz czasu być na bieżąco z wszelkimi zmianami. Zapisz ten artykuł na swojej liście. Co jakiś czas będziemy aktualizować tutejsze dane, abyś w każdej chwili (nawet w nocy o północy) miał wciąż aktualne informacje.
Kto jak kto, ale my siedzimy w tej trawie po uszy i wiemy, kiedy coś tu nowego piszczy.
Po kolejną dawkę graficznej wiedzy zapraszam na kolejny artykuł już wkrótce.